Om miljö, el och hybridbilar 2019-10-01T15:10:25+00:00

EL & HYBRID

VILKET ELFORDON ÄR RÄTT FÖR DIG?

Tiden när dina enda alternativ var bensin- eller dieselmotorer är förbi. Våra helt nya helelektriska arbetsfordon med en beräknad räckvidd på 500 km anländer nästa år. Mild hybrid, hybrid, plug-in-hybrid och helelektriska fordon har var för sig olika fördelar. Hos oss får du kunskapen att välja det bästa alternativet för dig eller ditt företag redan idag.

Om du funderar på att byta till ett elfordon är det viktigt att du förstår skillnaderna mellan dem. Här kan du få mer information om mild hybrid, hybrid, plug-in-hybrid och helelektriska fordon.

VAD ÄR SKILLNADEN?

Det finns olika typer av elbilar för olika användningsområden, som korta utfärder i närområdet eller långa, dagliga pendlingsresor. Du kan avgöra vilket fordon som skulle passa din livsstil bäst.

LADDA BATTERIET

REGENERATIV INBROMSNING

Alla fyra elbilstyper använder regenerativ inbromsning för att ladda batteriet. När du bromsar snurrar motorn fortfarande fastän bilen försöker sakta ner. Regenerativ inbromsning fångar in den energi som annars normalt går förlorad för att ladda batteriet med den.

MILDHYBRID OCH HYBRID

Det finns ingen anledning att koppla in ditt fordon för laddning. Hybridbilar kan återuppladda batteriet på två sätt:
1 Regenerativ inbromsning
2 Konventionell motor
Den konventionella motorn ger kraft till generatorn som omvandlar mekanisk energi till elektrisk energi som laddar batteriet.

LADDHYBRID

Det större batteriet i laddhybrider kan kopplas in för att laddas. När batteriet är tomt kommer bilen att köra som en konventionell hybrid där motorn kan användas vid behov.

HELELEKTRISKA FORDON

Helelektriska fordon drivs enbart på elektricitet och har ingen bensinmotor. De måste kopplas till ett eluttag för att batteriet ska laddas upp.

BATTERILADDNING

Att ladda ett helelektriskt fordon kan vara lika enkelt som att koppla in en mobiltelefon för laddning. Wallbox-laddare kan installeras i ditt hem och kan ladda batteriet fullt över natten. Du kan även välja att använda ett vanligt eluttag för att ladda bilen, men det tar längre tid än med en Wallbox-laddare. Längs vägarna installeras hela tiden allt fler kraftfulla snabbladdningsstationer.
I framtiden kommer de laddningsstationer som planeras i Fords samarbetsnätverk IONITY kunna ladda kompatibla fordon till 80 % på ungefär 20 minuter.
Den genomsnittliga kostnaden för att ladda ett elfordon för att resa 100 km är vanligen lägre än den genomsnittliga kostnaden för bensin eller diesel på samma distans.

EN NY KÖRUPPLEVELSE

När det gäller körupplevelsen är helelektriska fordon smidiga och snabba. Till skillnad från traditionella bensin- eller dieselmotorer ger elmotorer ett vridmoment nästan direkt. När du inte behöver koppla och växla blir accelerationen smidig, nästan helt tyst och överraskande snabb. Och med mindre och enklare drivlinor jämfört med traditionella motorer blir det även mer plats i kupé och lastutrymme.

Det är inte bara energikostnaderna som blir lägre, även driftskostnaderna sjunker. Eftersom batteridrivna elfordon har färre rörliga delar som kan bli slitna och skadade jämfört med ett bensin- eller dieseldrivet fordon blir även kostnaderna lägre för service och underhåll. Ett helelektriskt fordon kanske kostar mer att köpa initialt men de flesta förare kommer att tjäna på det i långa loppet.

MILD HYBRID

Den stora skillnaden mellan en mild hybrid (MHEV) och full hybrid (HEV) är att MHEV inte kan köras enbart på el, istället får den vanliga motorn hjälp av en elmotor. Vid låga hastigheter eller vid tomgång stänger förbränningsmotorn av sig själv och startmotorn på 48V startar sömlöst igen när den behövs. Det separata litiumjonbatteriet på 48V laddas automatiskt av regenerativ bromsning vid friläge och inbromsning. Batteriet behöver inte anslutas till en kraftkälla.

HYBRID (HEV)

Hybridfordon har två kraftkällor.
De kan automatiskt växla mellan det konventionella läget, det rena elläget (för kortare sträckor) eller använda båda lägena för att driva fordonet efter behov. Idag är hybridfordon (HEV) ett allt vanligare inslag på vägarna. Det stämmer särskilt väl i städer och storstadsområden där deras lägre utsläpp och förbättrade bränsleekonomi vid vanliga stadshastigheter ger stora fördelar.
Precis som med milda hybrider (MHEV) har dessa fordon en förbränningsmotor men de har även ett större batteri och en mer kraftfull motor. Det ger mer kraft till motorn och gör det möjligt för fordonet att köras delar av korta resor vid låga hastigheter enbart på elmotorn. Och tack vare bensinmotorn är körsträckan inte ett problem. Det beror på att fordonet kan använda både batteriet och förbränningsmotorn.

PLUG IN HYBRID

Noll utsläpp och överraskande räckvidd
Plug-in-hybridfordon (PHEV) har all funktionalitet som en fullhybrid har men med den extra fördelen att de kan laddas från en extern elstolpe. Batteriets högre kapacitet gör att de ger inga utsläpp vid körning på sträckor upp till 50 kilometer och förmåga att växla till hybridläge för att bevara batteritiden och använda bensin eller diesel endast på längre resor.

HELELEKTRISKT FORDON (BEV)

Helelektriska bilar drivs av elektricitet och ingenting annat. Det betyder att de måste laddas innan du kan köra.
Ford planerar att lansera 16 helelektriska fordon inom en global portfölj med 40 elektriska fordon till 2022. Våra helt nya helelektriska arbetsfordon med en beräknad räckvidd på 500 km anländer under 2020.

Läs mer om framtidens bilar på FORD
Ford Mondeo Hybrid 2019
Se Nya Ford Mondeo Hybrid

Se Nya FORD KUGA ECOBOOST E85

Go Further – Amsterdam 2019

I april 2019 visade FORD sina nya bilmodeller i Amsterdam.

Se och läs mer om alla Fords nyheter här

VÅRA NYINKOMNA MILJÖBILAR

FORD KUGA ECOBOOST E85

KAMPANJPRIS FRÅN 259.900:-
Privatleasing från 3 695:-/mån
Fordonskatt från 1 053:-/år


Minskad påverkan – på miljö och plånbok. Att köra på etanol minskar påverkan på både miljön och privatekonomin.